مقالات

راهنمای نصب شیرهای برقی

راهنمای نصب شیرهای برقی

راهنمای نصب شیرهای برقی

در این مقاله (راهنمای نصب شیرهای برقی) ، هر آنچه را که باید به هنگام نصب و راه اندازی شیربرقی بدانید به شما آموزش داده می شود.قبل از شروع نصب، باید با مطالعه دقیق دفترچه راهنمای کاربر و دستورالعمل های ایمنی مرتبط با برند و نوع شیر، اطمینان حاصل کنید که شیر برقی برای کاربرد مورد نظر شما مناسب و ایمن است.

ویژگی های شیر بر روی برچسب شیر برقی را بررسی کنید. در تصویر زیر نمونه ای از برچسب ها ، با توضیح پارامترهای مختلف نشان داده شده است.

راهنمای نصب شیرهای برقی

1) سیستم لوله

ابتدا مطمئن شوید که مدار تحت فشار نیست و سیستم خنک شده است.لوله ها را از نظر آلودگی (ذرات زنگ زدگی، قلمه ها، برگ ها و غیره) بررسی کنید. توصیه می شود قبل از نصب شیر، لوله ها را شستشو دهید.

قابل اهمیت است که ذرات کوچک کثیف در لوله می توانند وارد شیر شده و منجر به انسداد یا نشت شوند. این موضوع یکی از دلایل اصلی خرابی شیرهای برقی است. این مشکل را می توان با بازکردن و تمیز کردن شیر حل کرد اما بهتر است از ورود کثیفی به داخل شیر جلوگیری شود.

اگر مطمئن نیستید که محیط کاملا تمیز است، می توانید یک فیلتر لوله را در سمت ورودی شیر برقی نصب کنید.

2) محل قرارگیری شیر برقی

توصیه می شود شیر را در محیطی خشک و دارای تهویه مناسب نصب کنید. قابل ذکر است که سوپاپ در حین استفاده داغ می شود که برای خنک شدن آن، باید فضای کافی در اطراف شیر وجود داشته باشد.
اکثر شیرهای برقی فقط در یک جهت جریان قابل استفاده هستند. هنگام نصب شیر به جهت جریان محیط توجه داشته باشید.

اغلب جهت جریان صحیح با فلش روی بدنه شیر نشان داده می شود. لوله های دو طرف شیر باید محکم بسته شوند. هنگام سفت کردن، هم برای شیر و هم برای لوله از آچار استفاده کنید و از فشارهای غیر ضروری در سیستم جلوگیری کنید.
بهترین راه برای نصب (راهنمای نصب شیرهای برقی) شیر این است که سیم پیچ رو به سمت بالا با حداکثر انحراف 90 درجه باشد (مطابق تصویر زیر). این امر خطر جمع آوری کثیفی در شیر را کاهش می دهد.

راهنما نصب شیرهای برقی

3) نصب سیم پیچ

سیم پیچ را بر روی شیر برقی نصب کنید درضمن توجه کنید که وقتی سیم پیچ روی شیر برقی نصب نشده است هرگز آن را به برق وصل نکنید! چرا که سیم پیچ ممکن است بسوزد.

برای اطمینان از مونتاژ صحیح قطعات، دفترچه راهنمای کاربر را دنبال کنید. مهره را به اندازه کافی سفت کنید تا مطمئن شوید که سیم پیچ نمی چرخد ​​یا نمی لرزد، اما برای جلوگیری از آسیب، از سفت شدن بیش از حد مهره خودداری کنید.

قابل ذکر است که یک دستورالعمل برای گشتاور سفت شدن 5 نیوتن متر است.

راهنمای نصب شیربرقی

 

4) نصب کانکتور

برای سیم کشی شیر برقی، اغلب اوقات یک کانکتور وجود دارد. اگر سیم پیچ دارای کانکتور DIN-A یا DIN-B است، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • از کابل گرد استفاده کنید. پایانه های (1) و (2) را به منبع تغذیه وصل کنید. قطبیت مهم نیست.
  • سیم ارت را همیشه به زمین وصل کنید. هرگز از لوله کشی به عنوان ارت استفاده نکنید.
  • کانکتور را به سیم پیچ وصل کنید. مطمئن شوید که هیچ رطوبتی بین سیم پیچ و کانکتور وجود ندارد. از گشتاور 0.5 نیوتن متر برای پیچ نصب استفاده کنید.
  • کابل را به گونه ای قرار دهید که قطرات (تراکم) نتوانند در طول کابل به داخل کانکتور بلغزند.

راهنمای نصب شیر برقی

راه اندازی

فقط زمانی منبع تغذیه را روشن کنید که شیر به درستی نصب (راهنمای نصب شیرهای برقی) شده باشد و بتوان با خیال راحت راه اندازی کرد. علاوه بر آن توجه داشته باشید که ممکن است فشار در سیستم وجود داشته باشد.
قابل ذکر است که در حین استفاده کویل داغ می شود.
در صورتی که شیر برقی پس از نصب به درستی کار نکند، در بیشتر موارد به راحتی اصلاح می شود. از جمله رایج ترین دلایل بروز این مشکل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریچه به علت کثیفی مسدود شده است :

ذرات کوچک خاک می توانند کانال ها و منافذ کوچک شیر را مسدود کنند. اگرچه لوله‌ها در حین نصب تمیز به نظر می‌رسند، اما ممکن است دارای خاک مانند ذرات زنگ زدگی، ماسه، تراشه‌های برش و غیره باشند. اگر این اتفاق بی افتد، شیر را با دقت باز کنید و قطعات را تمیز کنید.

همیشه دستورالعمل های موجود در دفترچه راهنمای کاربر را دنبال کرده و اطمینان حاصل کنید که شیر به درستی مونتاژ شده است.

  • شیر در جهت جریان اشتباه وصل شده است :

جهت جریانی که روی بدنه شیر نشان داده شده است ( با یک پیکان نشان داده شده است.) برسی کنید و در صورت لزوم شیر را برعکس کنید.
شیر به طور غیر مستقیم کار می کند و فشار دیفرانسیل بسیار کم است. اگر فشار روی شیر غیر مستقیم خیلی کم باشد (کمتر از 0.5 بار)، شیر به درستی باز نمی شود. در این حالت باید از یک شیر (نیمه) مستقیم استفاده شود.

  • ضربه فشار آب:
  • ضربه فشار آب یک پیامد معمولی از دبی و فشار بالا در لوله‌های با قطر کم است. چندین راه حل برای این مشکل وجود دارد:
  • قطر لوله را افزایش دهید تا سرعت سیال کاهش یابد.
  • فشار را با یک شیر کاهنده فشار قبل از شیر برقی کاهش دهید.
  • چکش آب را با استفاده از یک شلنگ انعطاف پذیر یا بافر قبل از شیر برقی مرطوب کنید.
  • از شیر برقی با زمان پاسخ بیشتر استفاده کنید. این باعث کاهش فشارهای گذرا می شود.

 

جهت مشاهده مقاله شیر برقی کلیک کنید.

جهت خرید شیر برقی بک فیلتر کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *