مقالات

شیر انگل

شیر انگل ولو

معرفی شیر انگل ( انگل ولو )

شیر انگل ( انگل ولو ) یا شیر زاویه ای یک شیر پیستونی زاویه ای با بدنه y شکل می باشد.که در سه مدل انگل ولو پنوماتیک و انگل ولو برقی و دستی تولید می شود. در حال حاضر شیر های انگل ولو در جنس های مختلف فولاد و استیل و برنزی با دو نوع اتصال دنده ای و فلنجی تولید می شود.

انگل ولو

Angel valve که به آن شیر پیستونی و یا شیر زاویه ای هم گفته می شود برای سیال های گاز و بخار و … و مایعات تحت فشار هم مورد استفاده قرار می گیرد و عملکرد آن با حرکت خطی استم عمود بر سیت انجام می شود.

شیرهای زاویه ای  از جمله ولوهای پیستونی تحریک شده پنوماتیکی می باشند.عملگر پیستونی ، یک حرکت خطی را برای بلند کردن آب بندی از نشیمنگاه این ولو ها فراهم می کند.

 

انگل ولو

انگل ولو

اجزا داخلی شیر زاویه ای

جنس بدنه شیرهای زاویه دار از فولاد و استیل و برنز و جنس سیت آن از  PTFE,FKM می باشد.قابل ذکر است که جنس بدنه عملگر ،پلاستیک مقاوم یا استیل و جنس فنر ها به طور معمول از استیل تولید می شود.در ادامه به معرفی اجزاء شیر انگل ولو نیز می پردازیم:

شیر انگل ولو

  1. خروجی اگزوز
  2. ورودی باد
  3. پیستون
  4. پکینگ استم
  5. پکینگ استم
  6. شافت
  7. بدنه انگل ولو
  8. پلاگ

ساخت/طراحی

شیر انگل ولو یا همان شیر زاویه ای دارای ساختاری مقاوم مشابه شیر های گلوب هستند ، اما از دریچه نشیمن پیستونی با فنر بسته استفاده می کنند.یک پلاگ به انتهای پیستون  آنها متصل است که روی سیت های PTFE نشسته است. پیستون برای عقب کشیدن بیشتر از سیت طراحی شده ، در نتیجه حداکثر سرعت جریان را فراهم می کند.. اکچویتور پیستونی دارای پورت های رزوه ای  و یا پورت های NAMUR است ،که امکان نصب مستقیم شیرهای برقی به سبک NAMUR را می دهد.

سر اکچویتور قابلیت چرخیدن تا ۳۶۰ درجه را دارد، این موضوع به این دلیل است که موقعیت هوا و خطوط الکتریکی در مکانهای تنگ قرار نگیرد. بدنه شیر از استیل یا برنج ساخته شده و انواع اتصال آن شامل رزوه ، فلنجی یا جوشی داده شده نیز می باشد. به طور معمول ، یک نشانگر بصری در بالای اکچویتور، نشان دهنده باز یا بسته بودن شیر می باشد.

مشخصات فنی شیر انگل یا انگل ولو 

در ادامه به شرح مشخصات فنی شیر انگل یا همان انگل ولو می پردازیم:

  • عمل آببندی در دو طرف رفت و برگشت سیال به خوبی انجام می شود.
  • دارای قابلیت عملکرد اتوماتیک و دستی می باشد.
  • امکان تعمیر یا تعویض قطعات داخلی وجود دارد.
  • برای سیال های تهاجمی می توان از این شیرها استفاده کرد.

چرا به این شیر ،انگل ولو یا شیر زاویه ای پنوماتیک می گویند؟

با توجه به اینکه شیر زاویه ای یا همان انگل ولو با استفاده از نیروی باد باز و بسته می شود به همین علت به آن شیر زاویه ای پنوماتیک نیز گفته می شود.

نحوه عملکرد انگل ولو ها

شیر انگل ولو (شیر های زاویه ای ) به صورت پنوماتیک کار می کنند و از فشار هوا برای کنترل اکچویتور پیستون استفاده می شود ، قابل ذکر است که استم شیر را از روی سیت  بلند می کند. ولوهایی که به طور طبیعی بسته اند یا ولوهای NC به طور معمول ولو را در شرایط بدون فشار می بندند و برای بازگشت ولو به حالت استراحت از یک فنر استفاده می کنند.

ولوهای NO ولوهایی می باشند که همیشه باز هستند مگر اینکه فشار هوا برای بستن آن عمل کند.در صورتی که فنر روی قسمت مخالف عملگر پیستون قرار داده شود ، یک ولو NO به دست می آید. از شیرهای با عملکرد دوگانه نیز می توان برای کنترل جریان در هر دو جهت استفاده کرد. این ولوها هیچ فنری ندارند و برای تعیین موقعیت ولو به میزان هوای موجود بستگی دارند.

این تنظیمات بر میزان فشار شیر تأثیر گذار است. جریان بالا و پایین شیر (که موجب باز شدن شیر می شود) اثر چکش آب را کاهش می دهد اما معمولا ۵۰٪ حداکثر فشار کاری شیر را کاهش می دهد. با این حال ، نصب یک فنر برگشتی قوی به افزایش فشار کار کمک می کند اما برای غلبه بر این مقاومت فنر افزایش یافته ، به یک اکچویتور بزرگتر نیاز داریم. با عبور از روی سیت (که موجب بسته شدن شیر می شود) ، یک فشار کاری کامل حاصل شده و می توان با محدود کردن جریان تأمین هوای فشرده ، چکش آب را کاهش دهیم.

دما/فشار / متریال

فشار:

معمولا فشار کاری شیر انگل ولو در محدوده 5 تا bar 20 قرار می گیرد.نه تنها فشار محیط بلکه فشار جریان هوای فشرده نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

دما:

این نوع شیرها با استفاده از آب بندی پلی تترا فلوئورواتیلن یا  PTFE(تفلون) ،قابلیت به کار رفتن تا  دمای حداکثر 200 درجه سانتی گراد را نیز دارند.دیگر متریال های آب بندی شده نیز شامل NBR ( لاستیک نیتریل بونا) ، FKM و EPDM می باشد که معمولا دارای محدوده دمایی پایین تری هستند.همچنین قابل ذکر است که محدوده دما و فشار توسط متریال غلاف تحت تاثیر قرار می گیرد.

متریال:

متریال معمولی غلاف عبارتند از : برنز ، استینلس استیل 314 یا 316 ، برنج ، پلاستیک و فلز مرکب از مس و قلع و روی .قابل ذکر است که از این مواد، استینلس استیل بهترین استحکام و مقاومت به خوردگی را ارائه می دهد.به همین علت بسیاری از ولوهای نشیمنگاه زاویه ای در دماها و فشارهای بالا دارای یک غلاف استینلس استیل با آب بندی PTFE نیز می باشند.

غلاف پیستون می تواند از همان جنس متریال بدنه ولو نیز ساخته شود اما برخی به منظور صرفه جویی در وزن یا هزینه های تولید ، غلاف پلاستیکی دارند.

انواع انگل ولو

شیر انگل ولو یا همان شیر زاویه ای با توجه به نوع جنس و نوع عملگر و نوع اتصال به انواع زیر تقسیم می شوند .از نظر عملکرد به پنوماتیک و فلکه ای دستی و از نظر جنس به فولاد و استیل و برنزی و و از نظر نوع اتصال به دنده ای و فلنجی تقسیم بندی می شوند.

از لحاظ عملکرد

  •  پنوماتیک:

انگل ولو پنوماتیک که به آن انگل ولو پیستونی هم گفته می شود ، توسط یک پلاگ که به پیستون و استم متصل می شود و با نیروی باد فنر باز می شود، عمل قطع و وصل سیال را انجام می دهد. لازم به ذکر است از انگل ولو پنوماتیک می توان به منظور کنترل سیال در مدت زمان طولانی استفاده کرد. قابل ذکر است در صورت بسته شدن راه ورودی و خروجی انگل ولو توسط آشغال، به راحتی می توان به کمک یک سیخ یا سیم باریک مسیر سیال را باز کرد.شیر پیستونی پنوماتیک دارای یک عملگر پنوماتیک می باشد که با تبدیل نیروی پنوماتیک به نیروی مکانیکی پیستون یا استم با حرکت خطی در مسیر عمود به نشیمنگاه پلاگ یا همان مجرابند را در مسیر سیال وارد و یا خارج می کند.قابل ذکر است که جنس بدنه عملگر ها یا پلاستیک و یا استیل می باشد.

  •  دستی:

شیر زاویه ای دستی نیز توسط اپراتور و با چرخاندن فلکه استم حرکت خطی می کند.این شیر زاویه ای زیر مجموعه شیر کروی می باشد که در جنس های مختلفی تولید می شوند.

از لحاظ جنس

  • شیر انگل ولو تمام استیل:

شیر انگل ولو تمام استیل از لحاظ عملکرد مشابه جنس های دیگر انگل ولو می باشد. ولی از لحاظ جنس بدنه با گرید های مختلف استیل 304,316,316L تولید می شود که  با توجه به نوع سیال و درجه حرارت مشخص می شود.و برای سیال های اسیدی و یا سیال های که دارای خورندگی بالایی می باشند مورد استفاده قرار می گیرد.

شیر انگل ولو تمام استیل یک نوع شیر است که از جنس تماما استیل می باشد. این نوع شیرها از جنس استیل فولادی  (All-Steel) ساخته شده و به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، دوام و استحکام بالا، برای مواجهه با شرایط سخت و محیط‌هایی که ممکن است با عوامل خوردگی مواجه شوند، مناسب هستند.

کاربرد شیر انگل ولو تمام استیل

از شیر انگل ولو تمام استیل معمولاً در صنایع شیمیایی، پتروشیمی، نفت و گاز، نیروگاهی، فرآیندهای صنعتی و محیط‌هایی که در آنها خوردگی معمولی یا شرایط داغ و فشار بالا ایجاد می‌شود، استفاده می‌شوند. این شیرها معمولاً دارای طرح ها و ویژگی‌های مختلفی هستند که بر اساس نیاز مشتری و شرایط کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

انگل ولو پنوماتیک استیل

موارد مهم هنگام خرید شیر انگل ولو تمام استیل

در هنگام خرید شیر انگل ولو تمام استیل، باید به چند نکته فنی مهم توجه کنید تا مطمئن شوید که این محصول مناسب نیازهای شماست. در ادامه، نکاتی که باید در نظر داشته باشید را ذکر می‌کنم:

  1. جنس استیل: مطمئن شوید که جنس استیل مورد استفاده در شیر انگل ولو از نوع تمام استیل (All-Steel) باشد. استیل مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و برای بیشتر برنامه‌های صنعتی مناسب است.
  2. نوع شیر: نوع شیر (مانند شیر کره‌ای، شیر گیت، یا شیر گلوب) را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید. هر نوع شیر ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی دارد.
  3. اندازه و اتصال: ابعاد شیر (اندازه و اتصالات) باید با نیازهای سیستم شما هماهنگ باشد. اطمینان حاصل کنید که ابعاد شیر مناسب انتقال مایع یا گاز در سیستم شماست.
  4. فشار و دما: باید با دما و فشار محیط کاری مطابقت داشته باشد. مطمئن شوید که شیر تحت فشار و دمای مورد انتظار عمل کند.
  5. ویژگی‌های خاص: اگر نیاز به ویژگی‌های خاصی دارید، مانند ایمنی در برابر انفجار یا مقاومت در برابر خوردگی، مشخص کنید که شیر از این ویژگی‌ها برخوردار باشد.
  6. گواهی‌نامه‌ها: بررسی کنید که شیر دارای گواهی‌نامه‌های معتبری مانند ISO 9001 یا تاییدیه‌های صنعتی دیگر می‌باشد. این موارد به کیفیت محصول اشاره دارند.
  7. تأمین‌کننده: از تأمین‌کننده‌ای معتبر و قابل اعتماد مانند شهر پنوماتیک،دیجیکالا و ترب..خرید کنید تا مطمئن شوید از محصول با کیفیت و خدمات پس از فروش مناسب بهره‌مند می‌شوید.
  •  فولادی:

قابل ذکر است که عملکرد و نوع طراحی این شیر مشابه موارد ذکر شده می باشد اما از نظر جنس بدنه فولادی با گرید های A105 و A216 WCB، با عملگر پنوماتیک و دستی تولید می شود.

 

انگل ولو پنوماتیک فولادی

  •  برنزی:

معمولا جنس بدنه برنز و برای سیال آب شور  استفاده می شود و هم به صورت اتوماتیک و هم به روش دستی می توان مسیر سیال را قطع و وصل کرد.

 

انگل ولو پنوماتیک برنزی

از نظر نوع اتصال

  • Angel valve دنده ای:

نوع اتصال با رزوه های از داخل می باشد و با جنس های مختلف تولید می شود.

 

انگل ولو دنده ای

 

 

  • انگل ولو فلنجی:

نوع اتصال مطابق فلنج های کلاس یا PN می باشد و برای اتصال به فلنج مطابق استاندارد ASME B16.5 و یا بر حسب DIN تولید می گردد.در اتصال انگل ولو پنوماتیک فلنجی همان طور که از نامش پیداست، بوسیله فلنج به

فلنج های متصل به لوله متصل و با پیچ و مهره بسته می شود.

 

انگل ولو فلنجی

 

کنترل کردن شیر زاویه ای توسط شیرسلنوئیدی

معمولا یک شیر سلنوئیدی سه طرفه برای به کار انداختن ولوهای نشیمنگاه زاویه ای NC  یا NO مورد استفاده قرار می گیرد. شیرهای زاویه ای دارای یک پورت اتصال با محفظه پیستونی می باشند.

ولو سلنوئیدی  این موضوع را کنترل می کند که آیا محفظه تحت فشار قرار بگیرد یا از فشار خالی شود.ولوهای نشیمنگاه زاویه ای با عملگر دوگانه دارای دو پورت اتصال بوده و نمی توانند با یک ولو سه طرفه کنترل شوند.

آنها می توانند توسط یک ولو سلنوئیدی 5 طرفه کنترل شوند که این ولو می تواند یک پورت را در حالی که پورت دیگر خالی می شود ، تحت فشار قرار دهد و  همچنین برعکس آن.

انتخاب شیر زاویه ای (از نظر اتصالات انتهایی و سایز خط )

شیرهای زاویه ای در طیف وسیعی از اندازه ها و اتصالات انتهایی در بازار موجود می باشند. متداول ترین ولوهای در دسترس دارای سایز رزوه BSP یا NPT ”  تا ” 3 هستند.

قابل ذکر است که قطر نامی (DN) نشیمنگاه ولو به انتخاب سایز درست کمک می کند اما بیشتر تولید کنندگان مقدار Kv (مقدار Kv ، اندازه گیری سرعت جریان آب در افت فشار bar 1 می باشد) را تعیین می کنند که یک پارامتر قابل اطمینان تری برای انتخاب صحیح اندازه است.

در صورتی که مشخصات محیطی ، فشار و مقدار Kv معلوم باشند ، سرعت جریان می تواند به کمک یک فرمول محاسبه شود .

با محاسبه اندازه ولو به آسانی می توانیم حداقل مقدار Kv مورد نیاز برای کاربرد را تعیین کنیم.در صورت استفاده کردن از ولو با اندازه مناسب برای جریان بالا و کارآمد ، شانس سایش و نشت کاهش می یابد.

مزایای شیر زاویه ای

  • سرعت جریان بالاتر
  • افت فشار پایین تر
  •  حذف اثر چکش آب
  • مقاومت در برابر جریان برگشتی
  •  عمر مفید طولانی تری را ارائه می دهند .
  • جایگزین اقتصادی برای ولوهای توپی هستند.

روش نصب شیر پیستونی زاویه دار

شیر های پیستونی در دو نوع اتصال دنده ای و فلنجی تولید می شوند که با توجه به نوع اتصال، لوله شیر پیستونی دنده ای یا شیر پیستونی فلنج دار استفاده می شود و پیشنهاد می شود که شیر پیستونی را در حالت افقی نصب کنید، که کمترین افت فشار و بیشترین آببندی را انجام دهد.

آیا امکان نصب عملگر برقی روی انگل ولو وجود دارد؟

روی شیر زاویه ای با عملگر پنوماتیک می توانیم یک شیر برقی نصب کنیم و به اصطلاح شیر زاویه ای را بادی و برقی کنیم.

مزایای شیرهای انگل ( انگل ولو)

مزایای شیر انگل ولو یا همان شیر زاویه ای به شرح زیر می باشد:

  • از آنجا که نشیمنگاه تحت یک زاویه قرار دارد ، در حالت باز از حداقل عبور جریان جلوگیری می شود که این امر منجر به یک سرعت جریان خیلی خوب و افت فشار پایین می شود.
  • شیرهای انگل ولو توانایی کار در محیط هایی با دما و ویسکوزیته بالا حتی فشارهای تفاضلی زیر صفر را نیز دارند.
  •  به علت داشتن طراحی قوی ، این ولوهای نشیمنگاه زاویه ای برای کاربردهای سخت مناسب ترین انتخاب می باشند.
  • شیرهای انگل ولو چرخه عمر بسیار بالایی دارند ، بنابراین جایگزین با دوام تر و عالی تری به جای ولوهای توپی می باشند.
  •  جایگزینی مناسبی برای ولوهای سلنو ئیدی می باشند به ویژه در محیط های آلوده و ویسکوز که در آن این شیر ها عملکرد خوبی ندارند .
  • امکان دارد این ولو ها توسط پیکربندی تک کاره و یا دو کاره ، عمل کنند که بر میزان فشار آنها تاثیر می گذارد.

کاربرد شیر انگل

شیر های زاویه ای یا انگل ولو ها در کاربردهای مورد تقاضا مانند بخار ، آب و محیط های تهاجمی کاربرد های فراوانی دارند.

معمولا این شیر ها  برای کاربردهای در خلا مناسب می باشند و می توانند در برنامه های عملیاتی سریع حداکثر تا 1000 سیکل بر ساعت با عمر مفید بالغ بر 10 میلیون سیکل مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه به شرح مواردی از کاربرد شیر زاویه ای نیز می پردازیم:

  • صنایع غذا و نوشیدنی
  • مواد شیمیایی
  • نفت و گاز
  • آب و فاضلاب و …

کاربرد شیر پیستونی

شیر پیستونی برای سیال های آب و بخار و روغن و همچنین برای سیال های تهاجمی مورد استفاده قرار می گیرد.

شیر زاویه ای بدلیل ساختار عملکرد خطی با دقت و سرعت بالا به تعداد دفعات بالا می تواند مسیر سیال عبوری را قطع یا وصل کند حتی می توان این شیر را طوری تنظیم کرد، که به فاصله ی هر 5 ثانیه باز و بسته شود.

این شیر برای تاسیسات بخار کارخانه های شیمیایی و دارویی و صنایع غذایی و همچنین کارخانه های فولاد و کارخانه های سیمان و پالایشگاه ها و …مورد استفاده قرار می گیرد.

برندهای موجود انگل ولو پنوماتیک

در ادامه به شرح برخی از برندهای موجود انگل ولو (شیر انگل) نیز می پردازیم:

  • انگل ولو فستو
  • انگل ولو LMC
  • انگل ولو ODE
  • انگل ولو نوجیکس
  • انگل ولو هانیول
  • انگل ولو خنبره
  • انگل ولو لمو

قیمت شیر زاویه ای یا انگل ولو

قیمت شیر زاویه یا همان انگل ولو به عوامل مختلفی مانند جنس بدنه نوع کله شیر و برند محصول بستگی دارد،ما مفتخرم تا با مشاوره شما در این زمینه، انتخاب محصول مورد نظرتان را تضمین دهیم.

قیمت شیر انگل به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت شیر زاویه‌ای یا انگل ولو به چندین عامل مختلف بستگی دارد. این عوامل می‌توانند متغیرهای مختلفی باشند که تاثیر قابل توجهی بر قیمت نهایی این محصول دارند. برخی از اصلی‌ترین عوامل که بر قیمت شیر انگل تأثیر می‌گذارند عبارت‌اند از:

  1. جنس: نوع جنسی که برای ساخت این شیرها استفاده می‌شود، تأثیر زیادی بر قیمت دارد. مثلاً شیرهای زاویه‌ای ممکن است از آلیاژهای مختلف فلزی مانند استیل ضدزنگ، برنج، آلومینیوم و … ساخته شوند که هر کدام هزینه‌های متفاوتی دارند و در نتیجه قیمت نهایی را تعیین می‌کنند.
  2. اندازه و قطر: ابعاد و قطر شیر زاویه‌ای نیز تأثیر زیادی بر قیمت دارد. شیرهای بزرگتر و با قطر بیشتر معمولاً گران‌تر هستند.
  3. برند و کیفیت: شیرهای تولید شده توسط برندهای مشهور و با کیفیت بالا، معمولاً هزینه‌های بیشتری دارند. انتخاب برند‌های معتبر و با اعتبار ممکن است باعث افزایش قیمت شیرها شود.
  4. استفاده‌ی مورد نظر: اگر شیر زاویه‌ای برای کاربردهای صنعتی، نفت و گاز، آب‌شناسی و … استفاده می‌شود، احتمالاً قیمت آن بیشتر از شیرهای معمولی مصرفی خانگی خواهد بود.
  5. بازار و منطقه: قیمت‌ها به وسیله‌ی تقاضا و عرضه در بازار متغیر می‌شوند و به دلیل تغییرات قیمت‌های مواد اولیه و شرایط بازار ممکن است در مناطق مختلف متفاوت باشد.

احتمالاً برخی از موارد دیگر نیز می‌توانند تأثیرگذار باشند. برای اطلاعات دقیق‌تر و بروزتر در مورد قیمت شیر زاویه‌ای مورد نظر، بهتر است با ما تماس بگیرید.

خرید شیر انگل/شیر زاویه‌ای

شیر انگل یا همان شیر زاویه‌ای یکی از انواع دسته شیرآلات کروی است، که در مقایسه با انواع دیگر آن، در سیالات افت فشار کمتری را ایجاد می‌نماید. به این علت  که آن‌ها تنها تا 90 درجه، مسیر جریان عبوری را تغییر می‌دهند.

به همین علت است که جنس شیرآلات مورد استفاده باید به گونه ای باشد که در برابر سیالات مختلف مانند نفت، گاز و سیالات شیمیایی صدمه نبیند و مستحکم باشد. برای خرید شیر انگل بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

به هنگام خرید شیر انگل باید به چه مواردی توجه کنیم؟

همیشه به هنگام خرید شیر انگل دو نکته زیر را بخاطر داشته باشید که به هنگام خرید کمک شایانی به شما می کند.

نوع اتصال و سایز:

گفتنی است که شیر زاویه ای در سایزهای گسترده و اتصالات گوناگونی موجود است. سایز رشته های BSP یا NPT شیرهای رایج موجود از 1/2 تا 3 می‌باشد. در انتخاب سایز مطلوب شیر انگل ولو، قطر اسمی (DN) شیر نیز کمک بسیار زیادی می‌کند ، اما اکثرا تولیدکنندگان میزان Kv را مشخص می‌کنند که فاکتور قابل اطمینان‌تری به منظور انتخاب سایز مناسب است.

دما، فشار ،متریال:

یکی دیگر از موارد مهمی که به هنگام خرید شیر زاویه ای باید بدان توجه کنیم،این است که معمولاً در بازه‌ 5 تا 20 بار بیشترین فشار کاری قرار گرفته است. نه تنها فشار سیال بایستی مورد ارزیابی قرار بگیرد، بلکه فشار مدار هوای فشرده نیز بایستی در نظر گرفته شود. آن‌ها از طریق آب بندی PTFE (تفلون) قادر هستند تا دمای 200 درجه سلسیوس را کنترل نمایند.

 

جهت مشاهده مقاله گیج فشار کلیک کنید.

 مقاله سنسور جک کلیک کنید.

جهت مشاهده مقاله جک پنوماتیک کلیک کنید.

مشاهده مقاله شیر کنترل جریان کلیک کنید.

 محصولات: شیربرقی 1/2-1 اینچ یونی تک، شیربرقی 3/4 اینچ یونی تک، شیربرقی 1/4 -1 اینچ یونی تک، شیربرقی 2 اینچ یونی تک

 

 

4 دیدگاه در “شیر انگل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *